Sötaste spöktårtan

I söndags gjorde jag och min finaste vän F en spöktårta. Det blev nog den mest oläskiga tårta man kan tänka sig, men oj vad god den blev! Spöket bestod av en morotskakebotten, var klädd med en smarrig frosting och pyntad med lakritssnören. Måste tillägga att glasyren blev väldigt god, en av de bästa jag smakat och den kommer jag göra fler gånger som topping på morotskaka.


Till en tårta, ca 10 bitar:
5 st morötter (6 dl fint rivna)
4 st ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 dl riven kokos
1 tsk vaniljsocker
1 msk malen kanel
2 tsk bakpulver
175 gram smör, smält

Frosting:

200 gram cream cheese
1 burk (250gram) kesella, lätt eller vanlig funkar lika bra
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
½ citron, rivet skal + saft
Lakritssnören

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°. Skala och riv morötterna fint. Vispa ägg och socker tills det blir ljust och pösigt. Blanda vetemjöl, kokos, vaniljsocker, kanel och bakpulver i en annan bunke. Rör sedan ner det i äggsmeten.
2. Blanda ner smält smör och morötter. Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 min, passa så att den inte bränns!
3. Lägg gärna ett bakplåtspapper över kakan mot slutet så den inte blir bränd på toppen. Prova med en sticka, den ska vara torr. Låt svalna helt.
4. Frosting: Blanda samman cream cheese, kesella, florsocker samt skal och saft av en halv citron. Rör/vispa till en jämn massa.
5. Dela kakan i två delar. Lägg den ena delen på ett serveringsfat. Bred ca 1/3 av glasyren på den halvan och lägg sedan på den andra biten. Skär bort delar av tårtan så att den for formen av ett spöke.
6. Täck tårtan med resten av glasyren och dekorera med lakritssnören. Låt gärna kakan stå i kylen ett slag innan servering, då blir den bara godare.


Postat av: Erika - Bakglädje

Vilken härlig tårta!

2010-11-04 @ 11:12:11
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Nicole

Gud vad söt!

2010-11-04 @ 14:34:31
URL: http://nicoleini.blogg.se/
Postat av: Camilla

Såg den där på alltommat.se och funderar på att prova den jag med, är ju supersöt!

2010-11-05 @ 20:04:46
URL: http://millansmemoarer.blogg.se/
Postat av: albinsmamma.devote.se

Vilken kul blogg=) Kommer säkert prova några recept=)

2010-11-09 @ 12:06:54
Postat av: Kristin

Den blev supergod och alla blev nöjda! Om ni funderar på att göra den så tveka inte! :) Tack för de underbara receptet!

Svar: Men tack så mycket!:-)
Baktokig

2013-07-05 @ 17:23:13

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: