Syltrutor med smultäcke

Något jag alltid tycker är bra att baka, dels för att det blir många kakor, dels för att det går snabbt, och självklart även för att det blir så himla gott, är långpannekakor. Just dessa kakor introducerade min bästis för mig, och när jag hittade ett liknande recept i min mammas pärm var jag ju tvungen att provbaka dom. Jag använde jordgubbssylt, men man kan använda vilken sylt som helst. Jag kan tänka mig att både hallonsylt och blåbärssylt blir väldigt gott! 
 
 
Till en liten långpanna (ungefär 20x30cm)
Botten:
4 ,5 dl vetemjöl
1 ,5 dl strösocker
1 msk bakpulver
150 g smör
1 ägg

Fyllning:
3 dl sylt -ex jordgubb, hallon eller blåbär

Strössel:
1 ,5 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g mjukt smör
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulvret, finfördela smöret i detta. Tillsätt sedan ägget och blanda alltsammans till en deg. Klä en liten långpanna med bakplåtspapper eller smöra den. Tryck ut degen i långpannan. 
2. Bred sylten över botten. Blanda sedan alla ingredienser till strösslet, precis som man gör en smulpaj. Blanda alltså havregryn, socker, vaniljsocker och mjukt smör till "smulor". Strössla sedan detta över kakan.
3. Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader, i omkring 20 minuter. Låt kakan sedan svalna innan den skärs upp i rutor. Förvara svalt. 

Postat av: Tina

Ser jättegott ut =)

2013-10-28 @ 09:55:58
URL: http://photobytina.blogg.se/
Postat av: freja

Vad gått allt ser ut! Är inte så mycket för att baka utan mest äta det haha. Men ska lätt följa din blogg med bloglovin!

2013-11-13 @ 17:33:18
URL: http://frejamarley.blogg.se
Postat av: Anonym

Ser supergott ut alltihop 😉

2015-03-03 @ 23:09:33

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: