Banankladdkaka

Lagom till fredagsmyset kommer här ett recept på en banankladdkaka. Har velat baka en sån här kaka sedan första gången jag såg receptet på nån hemsida, men ändå tog det mig typ tre, fyra år att få tummen ur. Och så god den blev! Smakar lite som chokladbananpuddig (!) och blir om möjligt ännu godare och mer fudge-aktig av en natt i kylen, precis som andra banankakor, äppelkakor och morotskakor blir. Jag garnerade min kaka med lite blå pyntgele för att jag hade slut på florsocker, men såklart kan du göra en smarrig frosting att toppa med om du vill. Servera som den är, eller med en klick grädde eller glass, till en kopp kaffe.
 
Till en kaka:
100 gram smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 nypa salt
2 mogna bananer, mosade
 
1. Smält smöret. Vispa ägg och strösocker fluffigt, rör ned de torra ingredienserna samt det smälta smöret. Mosa bananerna och rör ned dem också.
2. Smörj och bröa en rund springform, häll ned smeten och grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, i ungefär 15 minuter. Den ska va kladdig när den tas ut ur ugnen. Låt svalna och sedan vila nån timma i kylen innan den serveras. 
 

Postat av: Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

gott

Svar: :D
Linnéa

2015-10-09 @ 20:00:48
URL: http://domkallarmighannes.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: