Mitt bästa chokladbollsrecept

Det finns inget bakverk jag bakat lika många gånger som chokladbollar, just för att de är supergott, inte behöver bakas i ugn samt (knappt) tar någon tid att svalna. Jag har provat mig fram till det bästa receptet, och det hemliga knepet är att vispa/mixa smeten. Då blir havregrynen betydligt mindre gryniga och chokladbollarna smakar mer som en man köper på café än en hemmagjord variant. 
 
 
Till ungefär 15 st små bollar behövs:
100 gram mjukt smör
0.75 dl strösocker
0.25 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
5 dl havregryn
3 msk starkt, kallt kaffe
2½ msk kakao (dock kan en ta mer ifall man vill ha en starkare chokladsmak!)
 
1. Vispa smör, socker och sirap krämigt med elvisp/köksassistent. Tillsätt övriga ingredienser under fortsatt vispning. Låt sedan smeten vila i kylen/frysen tills dess att den är kall nog för att forma till bollar.
2. Rulla smeten till bollar i valfri storlek, rulla sedan i kokos/pärlsocker/strössel/kakao/nötter -ja vad än du känner för/har hemma! Förvara i kylskåp. 
 
 

Postat av: Hemma Hos Felicia

de ser underbart goda ut!!!

2017-01-15 @ 11:25:18
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se/
Postat av: Emiza

mums

2017-01-15 @ 18:54:55
URL: http://ewiza.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: