Världsgoda semlor

Jag provade ett nytt recept på semlor här om dagen och wow vad bra bullarna blev. Absolut inte torra eller för tunga, utan så som de smakar på konditori. Tycker annars att det brukar vara svårt att få till goda semmelbullar, men Roy Fares han kan minsann!
 
Till ungefär 14 semlor behöver du:
Fördeg:
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
25 gram (½ paket) jäst
 
Tillsätt sedan i fördegen:
3 dl vetemjöl
1 ägg
½ tsk salt
½ msk mald kardemumma
100 gram mjukt smör
1 dl strösocker
 
Fyllning:
Mandelmassa
Vispgrädde
Florsocker
 
1. Värm mjölken till fingervarmt. Blanda sedan mjölken med vetemjöl och jäst och kör det i en matberedare på medelhastighet tills fördegen gått ihop till en deg. Låt sedan vila i ca 15 min.
2. Tillsätt sedan resterande ingredienser i fördegen. Kör någon minut på låg hastighet sen lite snabbare i cirka 7 minuter tills degen blivit glansig, fin och känns elastisk. Dela degen på 14 lika stora bitar. Runda bullarna med händerna och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under duk till dubbel storlek i cirka 1,5 - 2 timmar. Grädda mitt i ugnen på 210 grader och grädda i ca 8 - 10 min, tills bullen fått en fin gyllenbrun färg.
3. När bullarna svalnat, skär ut ett lock som en triangel, gröp ur innanmätet och blanda dessa brödsmulor med riven mandelmassa och så pass mycket mjölk att det blir en krämig röra. Brukar behövas nån matsked om en gör 4 semlor. Fyll groparna i bullarna med smeten.
4. Vispa grädden tillsammans med en msk florsocker. Klicka ut grädden ovanpå semmelbullarna, lägg på locket och garnera med florsocker. Klara att äta!

Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

MUMS

2017-01-11 @ 13:27:30
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: Christina

Åh ser underbara ut! Jag måste bli klar med min första träningsperiod innan februari och sen ska jag fira med en semla och sen fortsätta med träningen :)

Svar: Det låter som en plan det! :-)
Linnéa

2017-01-11 @ 16:50:49
URL: http://www.christinaswellness.com
Postat av: Silja

När jag gör semlor blir dom alltid så "tunga" haha men goda ändå. Men såklart känns det ju proffsigare när dom är så där luftiga..fina dom blev! 😊

Svar: Viktigaste är ju ändå att dom blir goda! :)
Linnéa

2017-01-11 @ 20:29:59
URL: http://www.callshappines.blogg.se
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Skulle bakat med min lilla idag men hon var så trött så hon somnade på golvet

2017-01-12 @ 19:49:53
URL: http://madelein.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: