Mammas morotskaka

Detta är det bästa receptet på morotskaka. Saftig och med en supergot glasyr! Det enda jobbiga egentligen är att skala och riva morötterna, resten går som en dans.



Det här blir en riktigt stor kaka som räcker till många. Vi serverar den alltid på kalas och det är den självklara vinnaren av alla kakor på kalaset! Prova, prova, prov!

Till 1 stor kaka:
4 ägg
350g gram finrivna morötter
2 1/4dl neutral olja (jag använder rapsolja)
4½dl vetemjöl
4½dl strösocker
1tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
1tsk salt
1-2msk malen kanel
1tsk kardemumma

Glasyr:
150g cream cheese
½dl mjkt smör
2-3dl forsocker
1msk vaniljsocker

Kaka:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke. Blanda sedan ner morötterna i mjölblandingen. Rör sedan ner olja i äggvispet och tillsätt sedan mjöl/morotsblandningen. Rör runt med en slickepott. Smöra och bröa en runt form med löstagbarkant, ca 24cm i diameter. In i ugnen i 50minuter (eller mer, prova med en sticka, kakan ska vara torr!) på 165graders ugnsvärme, nedre delen av ugnen.

Glasyr:
Vispa ihop alla ingredienser till glasyren med en elvisp. Glasera kakan när den svalnat.

Postat av: Lisa

Åh så gott det låter!! :D jag älskar morotskaka

2010-04-17 @ 20:23:32
Postat av: Jessan

Vilken underbar blogg du har. Fint upplagd med underbara bilder o härliga recept!!



Älskar morotskaka så det här receptet måste jag prova. Det låter jättegott=)

2010-04-22 @ 14:44:05
URL: http://jessa-tankarkringlivet.blogspot.com/
Postat av: Jessan

Jag provbakande den här i fredags. Den tog lite längre tid i min ugn men den var helt underbart god och mina vänninor älskade den också!!



Den här kommer jag baka många gånger igen. Tack för receptet!!

2010-04-26 @ 11:20:27
URL: http://jessa-tankarkringlivet.blogspot.com/
Postat av: Njomza

jätte fin blogg har du, nu blir det att baka för min del man tackar för receptet =)

2011-04-11 @ 18:25:35
URL: http://njomzas.blogg.se/
Postat av: SAn

Oj vad mycket gott du bakat! Blir ju helt toksugen! :)

2011-06-16 @ 21:02:00
URL: http://iamsan.se
Postat av: Sofia

Bakade den till mitt o sambons kalas den var mycket uppskattad av gästerna 😊

Svar: Men vad kul att höra! :)
Linnéa

2015-01-24 @ 19:53:59

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: