Citron & russin morotskaka

Det här är mitt favortirecept på morotskaka eftersom kakan blir så otroligt saftig och god! Dessutom är den enkel att göra, det enda besvärliga är väl att riva moröterna -vilket jag ofta brukar överlåta till någon annan i familjen:)))


Jag bakade kakan i en rund hålforn denna gång, jag tyckte det blev lite roligare på det viset


När jag skulle fota kakan hade lillebror redan tjuvsmakat en liten bit av den, vilket ni kanske ser?


Insidan ser ut såhär ↑

Till 1 kaka:
75 gram smör/margarin
2 dl strösocker/farin/rörsocker (om du vill ha en fylligare smak kan du använda ett brunt socker)
2 tsk vaniljsocker
3 st ägg
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
0.5 tsk salt
0.5-1 dl russin (beroende på hur mycket russin du vill ha i kakan)
Rivet skal av knappt 1 citron
ca 3-4 fint rivna morötter (4 dl)

Frosting:
200 gram cream cheese
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
0.5 msk citronsaft

Vispa smör, socker och vaniljsocker poröst med en elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget, under fortsatt vispning. Blanda samman de torra ingredienserna, vänd ner dem i äggvispet. Blanda även ner citronskal, russin och morötter. Fyll en rund hålform som rymmer ca 1.5-2 liter (smord och bröad) med smeten. Grädda längst ner i ugnen i ca 25-30 minuter på 200 grader. Kolla med en sticka om den är klar. Stickan ska vara torr.
Blanda samman alla ingredienser till glasyren med en elvisp. Bred över morotskakan när den svalnat.
Dekorera med ex kanel, citronskal eller flagnad mandel om du vill.

Såklart kan du göra en rund kaka, häll då smeten i en rund form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter. Grädda på samma vis som det står ovan.