Saftig mjuk pepparkaka med äpple

En av mina favoritkakor så här i juletider är mjuk pepparkaka. Jag använde min farmors klassiska recept, men rev dessutom ner två finrivna äpplen i smeten för att addera extra smak och saftighet. Kakan toppades sedan med en krämig limefrosting och slutresultatet blev riktigt smarrigt!
 
 
Till en kaka behövs:
2 st ägg
1,5 dl strösocker
1 dl ljust muscovadosocker (farin, rårör eller annat brunt socker fungerar nog lika fint)
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ msk pepparkakskryddor
1 tsk kanel
2 finrivna skalade äpplen
100 gram smält smör
1 dl filmjölk (skulle tro att mjölk/gräddfil/cremefraiche funkar bra också)
 
Limefrosting 
150 gram cream cheese
90 gram mjukt smör
4-5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av ½ lime
 
1. Vispa ägg, muscovadosocker, strösocker och vaniljsocker vitt och fluffigt med elvisp. Blanda alla de torra ingredienserna i en separat bunke. 
2. Skala, kärna ur och finriv äpplena. Smält smöret och blanda ner filmjölken. Rör ner smöret, äpplen och mjölblandningen i äggvispet. Blanda ordentligt. 
3. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, min är omkring 22cm i diameter. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i omkring 40 minuter. Prova med en sticka, den ska vara torr! Låt svalna.
4. Vispa ihop cream cheese och smör med elvisp. Tillsätt florsocker tills dess att frostingen är fast. Tvätta limefrukten noga, riv ner ungefär hälften av dess skal samt vaniljsockret. Låt stå i kylen tills dess att pepparkakan är helt kall, annars smälter glasyren. 
5. Dela kakan i två delar, bred hälften av frostingen på ena botten. Lägg på den andra delen och glasera. Dekorera efter eget behag!

Postat av: Eva-Lena

Mums mums vad gott såhär i juletid :-) Det här ska jag skriva ut! Mjukpepparkaka är ju ett bakverk som tilltalar både barnen och oss äldre ;-)

Svar: Åh men vad skoj att höra, hoppas du gillar den!:)
Linnéa

2013-12-11 @ 15:09:10
Postat av: Ewa Nilsson

Har precis tagit kakan ur ugnen men glömde smöra formen blir spännande att se resultatet. Varför använder du så miniliten text i din blogg, jag kan knappt inte läsa, men i övrigt gillar jag recepten.

Svar: Hej, tror inte det gör något att du glömt smöra formen, och hoppas du gillar kakan!:) åh, det kanske är liten text? Har inte tänk på det men ska fixa saken på studs!
Linnéa

2015-10-08 @ 16:50:47
Postat av: Ewa Nilsson

Det gick bra med kakan, den blev god. Jättebra om du ändrar texten

Svar: Kul att höra, texten ska vara ändrad nu! :)
Linnéa

2015-10-09 @ 12:27:56

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: