Hemmagjord vaniljglass

Jag tror det är tredje helgen i rad vi har över 20 grader varmt, och värmen inspirerade mig till att plocka fram mamma och pappas glassmaskin för att göra egen vaniljglass. Egentligen ville jag använda riktig vaniljstång (vilket jag rekommenderar) men då det inte fanns inte hemma fick det lov att gå vägen med vaniljsocker. Kanske inte riktigt lika fin vaniljsmak, men himla gott ändå! Det här är ett enkelt grundrecept som man sedan kan smaksätta på ungefär vilket sätt som helst. Kanske med bär, choklad/daim/smarties, kakdeg eller kex (som blandas ner i slutet av infrysningen) eller kokos? 
 
Till drygt ½ liter glass:
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk (helst standardmjölk)
1 vaniljstång/1 msk vaniljsocker
5 st äggulor
1,25 dl strösocker
 
1. Snitta vaniljstången och skrapa ur vaniljfröna. Blanda grädde, mjölk, frön samt urskapad vaniljstång i en kastrull. Koka upp och låt sedan svalna. Kasta bort vaniljstången.
2. Vispa äggulor och socker (samt vaniljsocker om du använder det) vitt och fluffigt med elvisp. Blanda ned mjölkblandningen, plasta in skålen och ställ i kylen nån timma för att låta smakerna komma fram bättre.
3. Kör i glassmaskin i ca 45 minuter, eller ställ bunken i frysen och rör runt ungefär var 30:e minut för att undvika iskristaller. 
4. Efter 45 minuter kan du servera glassen direkt från glassmaskinen (då smakar den som mjukglass!) eller frysa in och skopa upp som kulglass efter några timmar. 

Postat av: Katarina

Hemmagjord glass är så gott. Jag fick för någon vecka sedan en glassmaskin och den har gått varm här hemma :) Yummy! Ha en skön dag!

2013-06-01 @ 11:47:47
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Amanda

Åå,så gott! :)

2013-06-02 @ 14:25:11
URL: http://Smiilewideeveryday.blogg.se
Postat av: Sebastian

Ser riktigt god ut!

2013-07-03 @ 15:39:19
URL: http://www.matskafferiet.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: