Smörgåstårta

I helgen gjorde jag för första gången smörgåstårta, vilket kanske är lite lustigt med tanke på hur mycket jag älskar just det bakverket. Upptäckte denna tårta när jag gick på lågstadiet och har alltid önskat det till födelsedagsmiddag. Min pojkvän tycker dock det är konstigt att min familj äter smörgåstårta till middag, han menar att det är ett fika och inte mat haha. Men oavsett om en äter denna tårta till frukost, lunch, middag eller fika så är den sinnes god och dessutom enkel att göra! Gör allra helst tårtan dagen innan den ska ätas, och garnera den samma dag. 
 
 
Till en stor tårta behövs:
1 paket Pågen Jättefranska
 
Skinkfyllning:
300 gram rökt skinka, finhackad
2 dl créme fraiche (34%)
1 dl majonnäs 
Finhackad rödlök, jag använde omkring 1/4 av en liten rödlök
 
Leverpastejsfyllning:
200 gram bredbar leverpastej 
0,5 dl créme fraiche 
0,75 dl vispgrädde 
1-1,5 dl bostongurka 
 
Röra att täcka tårtan med:
1 dl créme fraiche 
2 dl vispgrädde 
0,5 dl majonnäs 
 
Garnering:
Gurka
Sallad
Ost
Skinka 
Räkor
Kokta ägg, skivade
 
1. Gör fyllningarna till tårtan först: I en bunke blandas finhackad skinka, créme fraiche, majonnäs och finhackad rödlök. I en annan bunke vispas leverpastej, créme fraiche, grädde och bostongurka krämigt med elvisp. Smaka av båda rörorna så du tycker det är lagom ratio av alla ingredienser!
2. Skär bort alla kanter från franskan. Jag använde alla brödskivor förutom 2 stycken till min tårta. Lägg sedan ut en botten av brödskivor på en fin bricka. Täck det första lagret med ena fyllningen, ex skinkfyllningen. Täck sedan detta med ett till lager brödskivor, och bred leverpastejsröran över. 
3. Täck det sista lagret med brödskivor, och vispa därefter ihop röran som tårtan ska spacklas med. Jag vispade först créme fraiche fluffigt med elvisp (det tar en stund att få créme fraiche krämigt, men det går!) och tillsätt därefter vispgrädden lite i taget. Rör till sist i majonnäs. Täck tårtan med röran. Plasta in tårtan och låt stå i kylen över natten. 
4. Dag 2 är det bara det allra roligaste kvar, att dekorera tårtan. Det kan en göra precis som en vill! Jag täckte kanterna med gurkskivor, la kruksallat i botten på tårtans ovansida och täckte sedan salladen med skink- och ostrullar, räkor, ägg och vindruvor. 

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

men gud, smörgåstårta är bästa maten, och klart mat - inte fika :D :D

Svar: Haha, ja men visst är det så? :D
Linnéa

2017-01-22 @ 13:19:11
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: