Mammas kärleksmums

Hej igen! Här kommer receptet på mammas kärleksmums som vi bakade till kalaset i fredags. Klassiska kärleksmums med en urgod glasyr!

 

Till en långpanna, ca 30 st kakor:

200 gram smör

5 ägg

4 dl strösocker

2 dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

1 dl kakao

 

Glasyr:

75 gram smör

0.5 dl starkt kaffe

4 dl florsocker

2 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

 

Garnering:

Strössel eller kokosflingor

 

1. Sätt ugnen på 200grader och klä en ungslångpanna med bakplåspapper/ smöra och bröa den.

2. Smält smöret och låt svalna, vispa under tiden ägg och socker vitt och pösigt.

3. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Sikta ned i äggvispet.

4. Tillsätt det smälta smöret och mjölken. Rör till en jämn smet och häll ned i långpannan och grädda mitt i ugnen (på 200grader) i 20-25 minuter. Prova med en sticka, när den är torr är kakan klar. Låt kakan svalna.

5. Smält smöret till glasyren och blanda samman med övriga ingredienser. Bred ut över den avsvalnade kakan och strö över kokosflingor eller strössel. Skär i rutor.

 

Om ni undrar över storleken på långpannan så brukar jag använda mig av en form med måtten 20x30cm. Den är en ganska liten form och detta gör att våra kärleksmums blir ganska höga. Du kan använda en stor "vanlig" ungslångpanna men då kommer kakan bli klar fortare och bli tunnar. En smaksak helt enkelt! :)


Postat av: M

söt blogg du har :)

2010-06-16 @ 16:34:51
URL: http://awaay.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Älskar dig blogg :) Så många bra tips <3

"Starkt kaffe" hur menar du då?

Ska man brygga starkt kaffe eller räcker de att man blandar lite snabb kaffe i vatten?



Tack för svar.

2010-06-17 @ 00:54:09
Postat av: Baktokig

Svar Jennifer: Tack, vad söt du är! :)



med starkt kaffe menar jag att man brygger starkt kaffe i en kaffebryggare, med lite extra kaffe i filtret så det blir extra starkt! ;)



har man inget byggkaffe hemma skulle jag tro att det fungerar fint med snabbkaffepulver upplöst i vatten, se bara till att ta rejält med kaffepulver så det blir starkt kaffe, annars smaker glasyren inte kaffe och det vill vi ju att den ska göra....



kram Linnéa -baktokig

2010-06-17 @ 08:37:35
URL: http://baktokig.blogg.se/
Postat av: Pauline

Bästa!!

Har letat efter just det här receptet! Haha kul att man hittar det på en blogg som "mammas kärleksmums" Undrar om alla mammor bakar dem så? =)



Tack ialla fall!

2010-06-17 @ 10:29:59
URL: http://paulinepousars.blogg.se/
Postat av: Emmy

Hemma hos oss heter de Svärmors-kärleksmums. Jag har försökt och jag får dem inte lika goda som hennes. Kanske ska testa din mammas recept ;-)

2010-06-17 @ 23:39:58
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: M

Häftig blogg, hittar aldrig recept till saker jag vill göra men den här bloggen är ju grym och jättefin! :D

2010-06-18 @ 08:34:48
URL: http://sistern.blogg.se/
Postat av: astrid

Åh vad gott det ser ut ! :D

2010-06-23 @ 16:43:42
URL: http://thiinkastriid.blogg.se/
Postat av: Camilla

En blogg i min smak! Måste haka på dig på bloglovin, jag älskar receptbloggar :)

2010-06-25 @ 13:07:14
URL: http://millansmemoarer.blogg.se/
Postat av: M

Vilka mått har "långpannan"? Har flera i olika storlekar så skulle vara bra att veta hur stor den ska vara, hade nämligen tänkt testa det här receptet! :)

2010-07-02 @ 09:54:16
URL: http://sistern.blogg.se/
Postat av: Nicklas

Testat! Trodde aldrig jag skulle få till rätt konsistens, men det blev gôrbra. Ser underbara ut rutorna, tack tack!

2012-07-04 @ 17:24:50
Postat av: Nicklas

Vad ska man säga? Bakat. Smakat. Mycket uppskattat!

2012-07-05 @ 19:20:29
Postat av: mg

Vilka mått är det på långpannan? :)

Svar: "Om ni undrar över storleken på långpannan så brukar jag använda mig av en form med måtten 20x30cm. Den är en ganska liten form och detta gör att våra kärleksmums blir ganska höga. Du kan använda en stor "vanlig" ungslångpanna men då kommer kakan bli klar fortare och bli tunnar. En smaksak helt enkelt! :)"
Linnéa

2013-10-28 @ 16:48:20

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: