Banankaka med kaffe

Det här kan vara det bästa receptet på banankaka nånsin! Jag fick det av farmor för längelänge sen, men jag har aldrig hittat något annat recept på banankaka som blir lika saftig som detta. Dessutom går det snabbt att göra, så har du har ett par prickiga bananer hemma bakas denna kaka bums!


Till en banankaka:

150g smör
2dl socker
1msk vaniljsocker
2st ägg
5dl vetemjöl
1tsk bikarbonat
2tsk bakpulver
4st mogna bananer
½dl starkt kaffe, avsvalnat
Sätt ugnen på 175grader.
Visa (använd elvisp, mycket enklare) smöret med socker och vaniljsocker, knäck ner äggen, ett i taget. Fortsätt sedan vispa ett tag så det blir blandat och lite fluffigt!
Därefter blandar du vetemjölet, bikarbonatet och bakpulvret för sig i en annan skål.
Mosa bananerna med en gaffel i en tredje skål.
Blanda sedan ner mjölblandningen och bananerna i sockervispet.
Häll ner kaffet och blanda ihop. Häll ner smeten i en smord och bröad form. Använder man en rund bör den vara 26cm i diameter, den växer i ugnen! Använder man en avlång "sockerkaksform" (som jag gjorde denna gång) ska den rymma kring 1.5liter. Inte mindre alltså, då kommer det jäsa över!
In i ungen i 40-45 min i nedre delen av ugnen. Kolla om den är klar med en sticka, den ska inte vara geggig!

Klart!

Postat av: Nicklas

Bakade denna banankaka igår. Följde receptet punkt till pricka och resultatet? Jodå, det blev allt den godaste banankaka jag någonsin ätit. Och DET var jag inte den enda i familjen som tyckte :-). Och tack för en mycket givande blogg (som jag upptäckte nyligen, d v s alldeles för sent).

2012-02-14 @ 13:06:26

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: