Kladdkakemuffins med kolaglasyr

Det här kan vara de godaste muffinsen jag vet. Sega och kladdiga med kolakräm på toppen, toppengott!


Till ca 12 mindre muffins behöver du:

Kladdkaka:
100g smör
3dl strösocker
1msk vaniljsocker
1½dl vetemjöl
1tsk salt
3-4msk kakao
2ägg

Kolaglasyr:
100g smör
4msk strösocker
2tsk vetemjöl
3-4tsk kakao
1dl vispgrädde
1dl mjölk
2-3msk ljus sirap

Muffinsarna: Smält smöret till kladdmuffinsarna. Blanda ihop socker, vaniljsocker, vetemjöl, salt och kakao. Blanda runt. Tillsätt äggen och rör om. Blanda till sist ner smeten och rör sedan till en jämn smet. Klicka ut smeten i formar, fyll till hälften med smet. In i mitten ugnen, 160grader, i ca 15 minuter. Muffinsarna ska vara kladdiga i mitten när du tar ut dem.
Glasyr: Smält smöret i en kastrull. Blanda sedan ner de övriga ingredienserna och låt småkoka i ca 15 minuter. Glasera muffinsarna direkt när de kommer ut ur ugnen med kolasåsen medan de är varma. Låt svalna och sedan är det klara att äta!

Postat av: Sara S

De ser riktigt goda ut! :)

2010-04-14 @ 21:43:33
URL: http://sarxes.blogg.se/
Postat av: Therese

Dom där såg underbart goda ut :)



Som svar på det du skrev om snickerskakorna.. Jag vet inte vad du menar för någon. De jag gjort är en blandning av jordnötssmör, sirap, socker, vaniljsocker och flingor, lägger iaf upp receptet sen när jag får tid :)

2010-04-19 @ 17:14:55
URL: http://jordgubbskaramell.blogg.se/
Postat av: Karin

Åh vad goda de ser ut! Mums

2010-04-21 @ 19:19:02
URL: http://karinspenna.blogg.se/
Postat av: Sarah

Bästa muffinserna jag har smakat!!!

2012-11-13 @ 16:17:45

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: