Choklad & halloncupcakes

Dagen till ära har jag bland annat bakat dessa smarriga cupcakes med smak av hallon och mörk choklad. Jag tog bort pappformarna muffinsarna stod i, dels var de fula och dels tycker jag att de ser ut som små bakelser utan sina formar!

 

 

 

Till 12 st stora muffins:
150 g smör
2 dl strösocker
2 st ägg
1,5 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
5 msk kakao
3,5 dl vetemjöl
2 dl mjölk
ca 1-2 dl frysta hallon
12 rutor choklad med valfri smak, kanske mint, chili, vit choklad (med kokos?) eller mjölkcholad. Välj vilken som helst -jag körde på hederlig mörk choklad. Dock hade jag helst velat ha en dumlekola i varje, men kolorna hade min älskade lillebror gamat i sig...

Chokladfrosting:
60 gram mjukt smör
100 gram cream cheese
3 msk kakao
4-5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk varmt, starkt kaffe

 

Muffins: Sätt ugnen på 175°C. Skär upp smöret och lägg i en bunke (så hinner det bli lite varmare än kylskåpskallt). Häll på strösockret. Smörj en muffinspanna som rymmer 12 stora muffins eller ta fram stora muffinsformar. Hacka chokladen. Vispa smör och socker till en jämn smet, använd elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa snabbt ihop till en fin smet. Rör ner vaniljsocker och mjölk. Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver i en annan bunke. Rör sedan ned i den andra skålen. Fördela smeten i muffinsformarna. Tryck till sist ned några hallon i varje muffin samt en runt choklad. Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 30 minuter. Prova med en sticka, muffinsarna ska vara torra. Låt svalna.

 

Frosting: Vispa ihop alla ingredienser till frostingen och bred sedan över de avsvalnade chokladmuffinarna. Dekorera!


Postat av: Lilith

Hamnade på din blogg av en slump och blev överlycklig eftersom jag är på jakt efter nya recept :)

2010-06-11 @ 16:46:29
URL: http://www.lilith.se
Postat av: Daniella - BakeCake

Missa inte första tävlingen för månaden som har startat nu! Du kan vinna ett fullproppat paket fyllt med formar från Kalasform! Skulle vara jätte roligt om du deltar! Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

2010-06-11 @ 21:10:23
URL: http://bakecake.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: