Banankaka med choklad

Jag har inte glömt min bakblogg (även om man kan tro det!) utan bara tagit en bakpaus. Det har blivit väldigt lite bakat för mig under en dryg månad eller så men nu känner jag att jag börjar komma igång igen då jag gjort två banankakor på en och samma vecka! Vi hade (för ovanlighetens skull) många prickiga bananer hemma och finns det egentligen något bättre än att göra smarriga banankakor av hela rubbet? ;) Jag testade två olika recept och enligt mig blev denna bäst:





Till 1 kaka:

75 g smör
2 1/2 dl socker
3 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker

1 tsk kanel
2 ägg
2 mogna bananer
100 g choklad (jag använde marabou mörk choklad 55%)
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat


Gör så här:

Smält smöret och låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka chokladen. Blanda ihop mjöl, choklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i bröad form med löstagbar botten (jag använde en avlång form, bör rymma kring 1.5liter) Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig!

 

Grundreceptet kommer från denna fina matblogg {länk}


Postat av: Erika - Bakglädje

Banankaka är ju jättegott! Det blir det ibland när bananerna blivit gamla. Lite hackad choklad i är inte helt fel det heller.

2010-10-18 @ 10:52:20
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Maria

Gud så gott! :)

Vilka fina bilder du har här på bloggen också, mkt härligt ljus.

2010-10-31 @ 15:43:24
URL: http://kanelapple.blogg.se/
Postat av: ¤

får man låna ditt recept om man bakar själv och sen bloggar om det? med länkning, såklart.

2011-04-28 @ 20:26:42
URL: http://expectopatronum.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: