Födelsedagstårta

Idag fyller min pappa år och jag ställde upp som tårtbakare. Det blev en tårta med jordgubbsgrädde, vaniljkräm och bananmos. Tårtbottenreceptet kommer från Sju sorters kakor och är ett bra recept på bottnar tycker jag, den blir hög och inte alls torr!

Insidan av tårtan såg ut ungefär så här


Till en 12-bitars tårta
Botten:

4 st ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 200 graders ugnsvärme. Vispa ägg och socker riktigt pösigt (i 5 minuter.)
2. Blanda de torra ingredienserna, vänd ner i äggvispet och rör ordentligt så allt blandas.
3. Häll smeten i en smord och bröad form (24 cm i diameter) och sätt in längst ner i ugnen.
4. Grädda i 35-40 minuter. Botten är klar när den släpper från kanterna och är torr (prova med en sticka) OBS! Öppna inte ugnsluckan under gräddningen, då riskerar kakan att sjunka ihop!
5. Låt svalna helt innan den delas i 3 delar.

Jag fyllde 1a lagret med jordgubbsgrädde, 2a lagret med mosad banan samt vaniljkräm och dessutom penslade jag alla bottnar med citronsockerlag. På toppen och runt kanterna bredde jag hårt vispad grädde och längs kanten spritsade jag en gräddkant. Bokstäverna skrev jag med blå kristyr.

Postat av: Erika - Bakglädje

Låter som en jättesmarrig tårta. Gräddtårta är aldrig fel. :-)

2010-09-02 @ 10:04:17
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Emmas Husbestyr

Vad sugen jag blev på tårta nu! Ser ju jättegott ut!

2010-09-16 @ 19:30:35
URL: http://husbestyr.blogspot.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: