Marängkakor

Kakorna till vänster på bilden är min lillebrors favoriter, mördegskakor täckta med lite kladdig maräng och kokos. Receptet har jag fått av min mamma, och detta blir verkligen småkakor i världsklass. 
Till ungefär 40 kakor
Mördeg
4 dl (240gram) vetemjöl
1 dl strösocker
200 gram smör
1 äggula
 
Maräng
4 äggvitor
2 dl strösocker
3 msk kakosflingor
 
1. Börja med att göra mördegen. Blanda mjöl och socker, blanda ned smöret som finfördelas med en gaffel eller fingertopparna tills det blir små fina "smulor". Tillsätt sedan äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg. Överarbeta inte degen! Låt vila i kylskåp en halvtimme eller så.
2. Sätt ugnen på 175grader och rulla sedan ut degen till tre, fyra längder (som när man gör ex kolasnittar). Lägg dessa på plåtar klädda med bakplåtspapper, platta till dem med handen. Grädda i mitten av ugnen 6 - 8 minuter. De ska bara resa sig en aning, inte få färg.
3. Medan kakorna gräddas, gör marängen. Visa äggvitor samt 1 dl av sockret till fast skum i en ren och torr bunke med elvisp. Vispa sedan ned resten av sockret, och fortsätt vispa tills marängen är fast och toppig. Klicka ut marängen på de förgräddade längderna.
4. Strö kokosflingor på toppen och grädda i ytterligare 8 - 10 minuter (175grader, mitten av ugnen). Ju längre kakorna gräddas, desto torrare och sprödare blir marängen. Jag tycker det är gott med lite kladdig maräng och brukar ta ut dem lite tidigare.
5. När kakorna är klara och fortfarande varma, skär längderna i sneda bitar/snittar med en vass kniv. Blir det klibbigt att skära kan kniven spolas i varmt vatten. Förvara i lufttät burk i kylskåp. 

Postat av: Matilda Carlsson

Namnam :)

2013-09-11 @ 12:59:07
URL: http://matildacarlssonss.blogg.se/
Postat av: Emma

Vill bara säga att jag älskar den här bloggen - sluta aldrig komma med recept! Det är alltid här jag kikar in när jag ska baka :)

Svar: Åh men tack så mycket! Att få höra sånna här saker gör mig så himla glad:)
Baktokig

2013-09-12 @ 19:20:17
Postat av: Nadja

Ser hemsk gott ut det där!

Svar: Ja! Kakorna blev mycket goda:)
Baktokig

2013-09-13 @ 11:00:11
URL: http://cherrystar.webblogg.se/
Postat av: Viola Wallberg

Jag älskar din blogg och dina recept!
finaste bloggen =)

Svar: Men tusen tack, vad glad jag blir av att höra sånt:)
Baktokig

2013-09-14 @ 08:28:03
Postat av: Camilla

Hej! Vilken underbar blogg du har!

Svar: Hej på dig, och tack så mycket!:)
Baktokig

2013-09-23 @ 15:12:35
URL: http://camillasbakverk.se
Postat av: Kaffehörnan

Underbara bakverk du gör

Svar: Men tack så mycket!:)
Baktokig

2013-09-24 @ 01:15:29
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: maria at inredningsvis

OTROLIGT läckra bilder härinne:) man blir glad av din blogg.

Om du vill se mitt favoritrecept kan du kolla in min blogg:)

LOVE Maria at inredningsvis.se - en blogg om inredning

ps Jag följer dig nu på Bloglovin och hoppas du följer tillbaka:)

Svar: Tack så mycket:)
Linnéa


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: