Lussebullar med mandelmassa och vanilj

Hallå där! Nu är det julafton om inte ens en vecka, och jag tänkte passa på att visa några saker jag bakat nu på senaste tiden. Först ut är ett gäng lussebullar jag gjorde förra helgen. Detta är inte vilket recept som helst utan jag använde mig av Roy Fares version vilket gav blande de saftigaste bullarna någonsin. Jag adderade en vaniljkräm ovanpå mandelmassefyllningen innan bullarna rullades ihop, och det borde ni också göra om ni gillar bullar som är superkladdiga och saftiga! Testa testa, lovar att de blir sinnes goda samt enkla att göra även om en inte har en köksassistent.
Till 35-40 bullar behöver du:
Fördeg:
5 dl mjölk
50 gram jäst 
1 gram saffran (2 påsar)
8,5 dl vetemjöl (dvs 520 gram)
 
Deg:
150 gram rumstempurerat smör
2 dl strösocker
2 krm salt
5,5 dl vetemjöl (320 gram)
 
Fyllning:
200 gram mandelmassa 
2 msk strösocker
½ tsk vaniljessens/1 tsk vaniljsocker
120 gram smör, mjukt
1 sats vaniljkräm (antingen hemmagjord eller köpt, tänk typ Ekströms som blandas med 2 dl mjölk)
 
Garnering:
Ägg, uppvispat
Pärlsocker
 
1. Börja med fördegen; värm mjölken tillsammans med saffranet tills dess att vätskan är fingervarm. Häll ned i en bakbunke, smula ned jästen i degvätskan. Blanda sedan ned vetemjölet, knåda till en fin deg. (Ifall en har en köksassistent använda den, kör då degen i 5 minuter, men annars är det bara att knåda så mycket du orkar!) Täck bunken med en bakduk och vila i 15-20 min.
2. Blanda sedan i de resterande ingredienserna i degen och kör på mellanhastighet tills degen känns len, glansig och börjar släppa kanterna. Alt knåda knåda knåda så mycket du bara kan! Låt sedan degen jäsa under bakduk i ungefär 20-30min.
3. Under tiden kan fyllningarna göras: 
- Blanda mandelmassa med strösocker och vaniljsocker. Blanda i lite i taget av smöret tills du har en slät och fin fyllning. 
- Förbered vaniljkrämen och låt vila i kylskåp.
4. Dela degen i två bitar och kavla ut till två rektanglar, cirka 0,5 cm tjocka, på ett lätt mjölat bord.
5. Bred först ut mandelmassefyllningen i ett jämnt lager, täck sedan med ett lika tjockt lager vaniljkräm. Vik sedan bullar på valfritt vis, jag viker mina precis som nån gör i denna video. Stoppa varje bulle i en bullform eller på en plåt klädd med bakplåtspapper. Låt jäsa på varm plats, jag brukar ställa mina nära ugnen som jag satt igång för att få extra värme. Låt sedan bullarna jäsa i 1-2h. 
5. Pensla sedan de jästa bullarna med uppvispat ägg, garnera med pärlsocker. Grädda i mitten av ungen, 200 grader, i omkring 13-15minuter. Bullarna ska ha fått en gyllene färg innan de tas ut. 
 

Postat av: Amanda

Åh mums!!

2017-01-06 @ 17:10:48
URL: http://amandalarsson.nu
Postat av: Jennisbeauty

Myyyys! :)

2017-01-09 @ 15:42:49
URL: http://www.jennisbeauty.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: