Sockriga vaniljbullar

Hej igen! Det var ungefär ett helt år sedan baktokig uppdaterades senast, så snabbt tiden går alltså! Jag har iallafall hunnit med ytterligare ett år på universitetet och flyttat till en lägenhet med ett kök som lämpar sig ypperligt för bak. Igår gjorde jag bullar för första gången på lång tid och med det i åtanke känner jag att resultatet blev godkänt. Jag bakade både klassiska kanelbullar och dessa; fluffiga vetebullar fyllda med vaniljkräm och efter gräddning rullade i socker. Supergoda, påminner lite om munkar men är enklare att göra! Receptet är som oftast från Leila. 
 
Till ungefär 18 bullar behövs:
Vetedeg:
1 msk kardemummakärnor (går fint att utesluta om en ej har det hemma/ogillar kardemumma)
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker alt vit sirap
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special
 
Fyllning:
1 påse vaniljsås (jag använde Ekströms + 2 dl mjölk)
Smält smör
Strösocker
 
Gör så här:
Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöli taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen i bunke under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela i 18 delar. Forma dessa till runda bollar ungefär som när en gör semlor. Se till att få skarven nedåt. Låt bullarna jäsa under bakduk på plåt klädd med bakplåtspapper i ungefär 1 timma. Förbered vaniljkrämen och låt den vila i kylen tills dess att bullarna jäst klart. Fyll en spritspåse med rund tyll med krämen, stick spetsen i bullarna och fyll med vaniljkräm. Grädda mitt i ugnen i ungefär 8 minuter, låt dem svalna något. Pensla bullarna med smält smör och rulla dem i strösocker. Klara att äta! 

Postat av: FRÖKENTV

mums

2016-10-17 @ 09:46:01
URL: http://frokentv.se
Postat av: ANNAWII

Mums!

2016-10-17 @ 10:17:58
URL: http://annawii.se/
Postat av: Fanny

Åh vad gott!

2016-10-17 @ 11:45:24
URL: http://anannanland.blogg.se
Postat av: Isabell

Mums, detta måste jag nog göra redan till helgen! :D

2016-10-17 @ 16:34:02
URL: http://hotelisabell.se
Postat av: Marie Bergman - Om livet i Luxemburg

GOTT!! =)

2016-10-17 @ 18:37:05
URL: http://marieguld.blogg.se
Postat av: Julia

Underbart med en uppdatering! Ser gott ut😊

2016-10-17 @ 21:14:29
Postat av: Anonym

har saknat dig här, kul m nytt recept! :):):)

kram /maria

Svar: åh, saknar dig med <333333 kramar!!
Linnéa

2016-10-20 @ 15:48:51
Postat av: Sara

Hej! HUr mycket smör och socker ska det vara i fyllningen?

Svar: Hejsan! Det behövs inte så värst mycket smör och socker för att garnera bullarna. Skulle tippa på att jag använde max 50 gram smör och ½ dl socker :)
Linnéa

2016-11-15 @ 22:07:03

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: