Kladdkaka med kokostosca

Glad söndag på er! Jag bakade en kladdis i fredags för att fira in helgen, och inte vilken kladdkaka som helst utan en riktigt kladdig en toppad med en knäckig kokostosca. Jag bakade min i en rund form med en diameter på 24cm, men det funkar såklart lika bra att göra den i en rektangular 20x30cm form. 
 
Till en kladdkaka behövs:
200 gram smör, smält
4½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 st ägg
1.2 dl kakao
3 dl vetemjöl
1 nypa salt
 
Kokostosca:
100 gram smör
1½ dl grädde (jag använde matlagningsgrädde)
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
200 gram riven kokos
 
1. Smält smöret. Vispa ägg och strösocker samt vaniljsocker pösigt med elvisp. Blanda ner det smälta smöret och de övriga torra ingredienserna i äggvispet. Blanda runt med en slickepott.
2. Smör och bröa en rund springform, häll i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen, 175grader, i knappt 20 minuter. Kakan ska vara kladdig men stabil nog att bära kokostäcket (så att inte allt bara sjunker rakt igenom).
3. Under tiden som kakan gräddas görs toscan. Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt puttra i ungefär 10 minuter. Ta av från plattan, blanda ner kokos och rör runt. 
4. Ta ut kladdkakan ur ugnen och häll försiktigt kokossmeten över kakan. Grädda i ytterligare 10 minuter, i mitten av ugnen, tills dess att kakan fått en gyllene färg. Servera med en klick grädde eller glass. 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: