Banan och chokladcupcakes med vaniljfrosting

I helgen hade vi några vänner över på fika, och då bjöds det bland annat på dessa banan och chokladcupcakes. Varje gång ett gäng bananer ligger för länge i fruktskålen och blir bruna tar jag till vara på dem genom att baka banankaka. En miljösnäll samt smarrig grej trycker jag! Oftast bakar jag en kaka, men denna gång kände jag för att göra muffins och sedan glasera dem med en frosting gjord på cream cheese, vanilj och citron. 
Till 12 muffins behövs:
100 gram mjukt smör
2 dl strösocker
½ tsk vaniljessens alt 1½ tsk vaniljsocker
2 st ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 st brunprickiga bananer
0.75 dl starkt kaffe
100 gram grovt hackad choklad, välj själv om du vill använda mörk eller mjölkchoklad!
 
Frosting:
100 gram mjukt smör
200 gram cream cheese
Omkring 4-5 dl florsocker (så mycket som behövs för att glasyren ska bli fast och toppig!)
1 tsk citronsaft
½ tsk vaniljessens/1 tsk vaniljsocker
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, socker och vaniljsocker krämigt med elvisp. Tillsätt sedan ett ägg i taget under fortsatt vispning. 
2. Blanda i en annan skål vetemjöl och bakpulver. Mosa bananerna och rör ner i smeten tillsammans med det kalla kaffet. Vänd ner mjölblandningen tills allt är väl blandat. Blanda ner den hackadade chokladen.
3. Placera muffinsformar i en muffinsplåt (ifall du har en sån, annars kan en använda dubbla formar istället!) och fyll ungefär 2/3 av formen med smet. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Prova med en sticka, de ska vara torra. 
4. Medan muffinsarna görs glasyren. Vispa ihop smör och cream cheese med elvisp. Tillsätt florsocker, citronsaft och vanilj. Fortsätt vispa tills dess att frostingen är fluffig. Spritsa glasyren på de kalla muffinsarna och garnera på valfritt vis. Jag använde olika strössel!
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: