Frozen cheesecake

I lördags var jag bjuden på kräftskiva och mitt uppdrag var att fixa efterrätten. Eftersom vädret var på topp den dagen bestämde jag mig för att satsa på något riktigt somrigt och svalt -en frozen cheesecake. Jag utgick från Leila Lindholms recept (från boken One more slice) och reslutatet blev toppengott! Kakan smakade lite som glass och lite som cheesecake. Jag serverade den med färska vinbär och limeklyftor, men all frukt fungerar såklart lika bra.


Det blev massor av smet och min plan att baka den i en hålform (såhär) fungerade inte alls. Det var för mycket smet, så istället använde jag en stor pajform. I den rymdes cheesecaken precis! :)

 

I botten och på toppen av kakan strösslades krossade digestivekex -utan kexen blir det ingen "riktig" cheesecake, eller hur? ;)

 

Vi skar bitar av den frysta cheesecaken, men om man vill kan man hälla smeten i en avlång bakform (en sån som man gör sockerkaka i) och sedan skopa upp den frysta cheesecaken i skålar -som glass :)

 

Till en stor cheesecake -12 bitar:

4 st ägg

1 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

Rivet skal av en tvättad citron

200 gram cream cheese

2.5 dl vaniljvisp

2.5 dl vispgrädde

200 gram fint krossade digestivekex

Bär till garnering

 

1. Separera äggulorna från vitor och lägg i varsin skål. Vispa äggulor pösigt tillsammans med strösocker, vaniljsocker och citronskal. Blanda ner cream cheese.

2. Vispa grädden luftig och vänd ner i smeten. Vispa sedan vaniljvispen tills den blir tjock -detta tar några minuter. Vänd sedan ner även den i smeten.

3. Vispa äggvitorna till ett vitt hårt skum och vänd försiktigt ner i smeten.

4. Krossa digestivekexen i en mixer eller lägg kexen i dubbla platspåsar och krossa dem med en kavel.

5. Ta fram en form där smeten ryms, bör vara en ganska stor form. Strö hälften av kexsmulorna i botten på formen. Häll över smeten och toppa sedan med de resterande kexsmulorna.

6. Ställ in i frysen i 3-4 timmar och låt stå framme i 5-10 minuter innan servering så den mjuknar en aning. Äts inte all cheesecake upp samma dag så ställ tillbaka den i frysen innan kakan hinner smälta (för då blir den isig och otrevlig nästa gång du tar fram den ut frysen!) Om cheesecaken fryses innan den hinner smälta kommer den vara lika god dag 2! :)


Postat av: Agnes

Hej!

Har inte många besökare på min blogg men du kan hjälpa mig att få det genom att gå in på min blogg och skriva en kommentar att jag har varit inne på på din blogg!

Alla som gör det får länkningar tipsa gärna dina vänner och andra bloggar att göra det här!

Det skulle vara snällt så gå in på min blogg www.bananamilkshake.blogg.se och skriv en kommentar i kommentaren så ska det stå jag har varit inne på din blogg!

Kramar Agnes från Bananamilkshake!

2010-08-10 @ 12:26:23
URL: http://bananamilkshake.blogg.
Postat av: EmbLeM

En frusen cheezecake slår verkligen dem i ugn med hästlängder! :D

2010-08-10 @ 12:33:42
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Åh, vad mumsigt det ser ut.

2010-08-10 @ 16:41:59
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Carolina

herre vad gott det såg ut!! :D fräscht :)

2010-08-10 @ 17:48:03
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: mamma82

Tack själv! =)

2010-08-11 @ 14:45:22
URL: http://mamma82.devote.se
Postat av: Frida

Längesen jag var inne på din blogg nu, första gången jag ser bild på dig. Gud vad söt du är människa, haha :) Cheesecake är så jädrans gottigt! Aldrig ätit frusen dock!

2010-08-20 @ 19:46:47
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: jess,

Det ser ju supergott ut!

2010-08-22 @ 15:28:45
URL: http://jessicay.blogg.se/
Postat av: Vivi

Kan man ha den i frysen mer än 4 timmar, eller blir den konstig då? :)

Kram!

2011-05-13 @ 22:45:22

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: