Ännu en cheesecake

Här kommer ännu ett recept på blueberrycheesecake, och den här gången är det ett recept jag fick av min faster för många år sen. Har alltid varit en favorit här hemma och de är väl inte så konstigt, kakan blir verkligen supergod. Dessutom himla tjusig till färgen, knallila, på ett helt naturligt sätt. Inga konstiga färgämenen här inte!


Till 1 kaka:
100gram smält smör
200gram digestivekex
2 msk socker

Fyllning:
400gram cream cheese [philadelphiaost]
1 burk kesella [10%, 250gram]
2 dl strösocker
3 msk vaniljsocker
4 ägg
½ dl maizenamjöl
200gram blåbär [tinade eller färska]

Garnering:
1 burk kesella vanilj
ev. blåbär

1. Krossa digestivekexen fint med en mixer eller lägg dom i en plastpåse och krossa med en kavel. Blanda smulorna med smält smör och socker. Tryck ut i en rund bakform [ca 24cm i diameter] med löstagbar kant. Förgrädda skalet mitt i ugnen i ca 8 minuter på 175graders ugnsvärme.
2. Visa cream cheese och kesella krämigt med elvisp. Visa ner socker, vaniljsocker och äggen, ett ägg i taget. Rör sedan ner maizenamjöl.
3. Passera blåbären genom en finmaskig sil med hjälp av baksidan av en sked. Detta tar en stund, och om du vill göra en snabbare variant kan du mixa blåbären i mixern. Resultatet blir nästintill lika bra, enda skillnaden är att du kan få med enstaka blåbärsskal på det viset.
4. Rör ned blåbärspurén i cheesecakesmeten. Häll smeten i det färdiggräddade skalet och grädda mitt i ugnen på 160graders värme i ca 50 minuter. Låt svalna helt.
5. Bred på kesella vanilj över den kalla kakan och dekorera ev. med lite blåbär. Kakan blir bara godare om den får stelna ordentligt under natten i kyl. På bild nr.1 ser ni att jag tog en bit lite för tidigt, kakan var fortfarande ljummen och inte riktigt fast.

Postat av: Cherie Mårtensson - Vägen mot tjejmilen 2012

Ser riktigt gott ut :)



Glad Påsk!

2011-04-23 @ 09:20:52
URL: http://cheriemartensson.se
Postat av: Anonym

Det där ska jag definitivt prova på att baka när jag kommer hem! Ser riktigt gott ut med ett enkelt recept :)

2011-04-23 @ 19:53:29
Postat av: warnmark -foto & mat

Ser ju helt underbar ut :)

2011-04-24 @ 17:24:58
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så gott, älskar verkligen cheesecake

Postat av: SofiaLejon'

åååh nu blev jag ju jätte hungrig :( <3

2011-04-28 @ 12:44:52
URL: http://simpleeheart.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: