Paj med hallonfyllning

När jag får bär eller frukt av något slag över gör jag oftast smulpajer (som den här) Just för att det är så enkelt och blir gott. Men i veckan när jag hittade ett recept på en paj med hallonfyllning tänkte jag att varför inte prova något nytt? Och resultatet blev ett knaprigt pajskal fyllt med en lite cheesecakeaktig fyllning. Himla gott!
 
 
Till en paj:
Pajskal:
125 gram smör
2 dl vetemjöl
1½ dl havregryn
½ dl strösocker
1 msk kallt vatten
 
Fyllning:
2 ägg
1½ dl strösocker
1 dl creme fraiche
50 gram creamcheese (typ philadelphiaost)
1 msk vaniljsocker
2 msk vetemjöl
150 gram hallon 
ev några droppar röd karamellfärg (jag använde det för en extra rosa fyllning)
 
1. Nyp ihop alla ingredienser till skalet med fingertopparna. Överarbeta inte degen utan låt den just ta ihop. (Om det behövs för att degen ska ta ihop tillsätt då en matsked extra kallt vatten.) Klä en pajform och låt vila i kylen.
2. Visa ägg och socker till fyllningen vitt och fluffigt med elvisp. Vispa ned creme fraiche och creamcheese. Sikta ned vaniljsocker och vetemjöl, rör till sist ned hallonen. Tillsätt ev karamellfärg. 
3. Häll smeten i skalet och grädda i ungefär 35 minuter (nedre delen av ugnen) i 175graders ugnsvärme. Fyllningen ska ha stannat. Låt sedan svalna och servera med en klick vaniljglass eller vaniljsås. 
Orginalreceptet hittades på Arla.se!

Postat av: Annika

Mumms! :-) Älskar din blogg! Ska det vara naturell eller smaksatt crème fraiche? Kram :-)

Svar: Jag använde naturell creme fraiche med 34%fetthalt. Kanske säkert funka med lätt också, tog det som fanns i kylen. Kram:)
Baktokig

2013-07-05 @ 07:57:23
Postat av: Hanna

Såg riktigt gott ut! Precis som alla andra dina recept :)
Hoppas du har en bra sommar :)

Svar: Tack! Ha en bra sommar du med!:)
Baktokig

2013-07-05 @ 09:28:01
URL: http://nattstad.se/hannypandy

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: